Grafisk Design

Grafisk design er håndverket av å lage visuelt innhold for å kommunisere budskap. 

Bedrifter trenger en rekke verktøy for å utvide sin kundebase. Som kjent er markedsføring en av de mest allsidige og viktigste. Spesielt flerkanals markedsføring er en ekstremt verdifull taktikk for selskaper av alle størrelser.

Ved bruk av visuelle hierarki og sideoppsettsteknikker bruker vi typografi og bilder for å møte brukernes spesifikke behov og fokusere på logikken i å vise elementer i interaktive design for å optimalisere brukeropplevelsen.

Grafisk design – forme brukernes opplevelse visuelt

Grafisk design er et gammelt håndverk som dateres tilbake til egyptiske hieroglyfer og til 17 000 år gamle hulemalerier. Som et begrep med opprinnelse fra 1920-årenes trykkindustri som dekker en rekke områder, inkludert oppretting av logoer, angår det estetisk appell og markedsføring som tiltrekker seere ved bruk av bilder, farger og typografi. Imidlertid må vi som arbeider med brukeropplevelse (UX), rettferdiggjøre stilistiske valg med en menneskesentrert tilnærming, med fokus på – og søke maksimal empati med – brukere samtidig som vi skal lage flotte design som maksimerer brukbarheten. Estetikk må tjene et formål – i UX-design skaper vi ikke kunst for kunstens skyld. Når vi jobber med grafisk design for UX, tar vi i betraktning informasjonsarkitekturen til de interaktive designene, for å sikre tilgjengeligheten for brukerne og utnytte ferdigheter for å lage et sluttprodukt som vurderer hele brukeropplevelsen, inkludert brukernes visuelle prosesseringsevner. Omfanget av grafisk design i UX dekker å skape vakre design som brukere finner behagelig, meningsfullt og brukbart.     

Grafisk design er emosjonell design

Selv om den digitale tidsalderen innebærer design med interaktiv programvare, dreier grafisk design seg fortsatt rundt eldgamle prinsipper. Å slå riktig akkord med brukere fra første øyekast er avgjørende. Som grafikere har vi en solid forståelse av fargelære og hvor viktig det riktige valget av farger er. Fargevalg må ikke bare gjenspeile organisasjonen (f.eks. Røde Kors), men også brukernes forventninger (f.eks. rødt for varsler; grønt for godkjenninger). Meta IT utformer med et øye for hvordan elementer stemmer overens med tonen og generell effekt, og vi legger merke til hvordan vi former brukernes følelser når vi leder dem fra det ene til det andre. Ofte er grafikere involvert i bevegelsesdesign for mindre skjermer, og overvåker nøye hvordan arbeidets estetikk samsvarer med brukernes forventninger og forbedrer brukervennligheten i en flytende, sømløs opplevelse ved å forutse deres behov og tankesett. Med brukernes psykologi i tankene, er det noen spesielt viktige hensyn til grafisk design:

  • Symmetri og balanse
  • Flyt
  • Gjentakelse
  • Mønster
  • Golden Ratio (dvs. proporsjoner på 1: 1.618)
  • The Rule of Thirds (dvs. hvordan brukernes øyne gjenkjenner godt layout)
  • Typografi (som omfatter alt fra fontvalg til overskriftsvekt)
  • Publikumskultur (om fargebruk og lesemønster)

Symmetri – Golden Ratio – The Rule of Thirds

Konklusjon

Totalt sett viser oppdraget til grafisk design informasjon harmonisk – skjønnhet og brukervennlighet må gå hånd i hånd og diskret bære organisasjonens idealer. Gjennom en pålitelig visuell tilstedeværelse, antyder vi brukerne at vi vet hva de vil gjøre – ikke bare fordi vi har arrangert estetisk tiltalende elementer som er der de forventer å finne dem, eller hjelpe dem å intuitivt finne seg rundt, men fordi verdiene i designene våre speiler deres verdier.

Meta IT fokuserer på å skape en grafisk identitet for din merkevare. Vi tilbyr visuell profilbok som tar for seg alle nødvendige elementer og retningslinjer. En profilbok er en visuell guide som setter regler ikke bare for farger og skrifter, men også mer detaljerte forklaringer på hvordan og når du skal bruke spesifikke visuelle elementer. Innholdsskapere trenger retningslinjer som forklarer ikke bare de visuelle aspektene, men også merkevaren. Designere trenger retningslinjer for web-, app- og trykk.