Markedsføring

Bedrifter trenger en rekke verktøy for å utvide sin kundebase. Som kjent er markedsføring en av de mest allsidige og viktigste. Spesielt flerkanals markedsføring er en ekstremt verdifull taktikk for selskaper av alle størrelser.

Bedrifter trenger en rekke verktøy for å utvide sin kundebase. Som kjent er markedsføring en av de mest allsidige og viktigste. Spesielt flerkanals markedsføring er en ekstremt verdifull taktikk for selskaper av alle størrelser.

Hvis du er interessert i å komme i gang med flerkanals markedsføring, så har du kommet til rett sted. I denne artikkelen skal vi se på hva som definerer flerkanals markedsføring og hvordan du kan integrere det i merkevare ditt.

Hva er flerkanals markedsføring

Så hva er flerkanals markedsføring? Det er en markedsføringsteknikk der et selskap kobles til sin kundebase gjennom mange forskjellige kanaler. Disse inkluderer, men er ikke begrenset til:

  • E-post
  • Nettsted
  • Annonsering i søkemotorer
  • Annonsering i sosiale medier
  • Reklametavler og flygeblad
  • Trykkannonsering
  • Mobil Apper
  • Videoannonsering

Ved å lage innhold for mange forskjellige kanaler, kan et merke nå mange forskjellige mennesker i forskjellige scenarier. I noen tilfeller vil en bruker møte merkevarens innhold i en rekke kanaler gjennom sin daglige aktivitet. F.eks. på vei til jobb, vil de se en plakat som reklamerer for lanseringen av en ny bil. På radioen vil de høre en rask annonse om det samme. Når de blar gjennom sine sosiale medier i løpet av lunsjen, vil en sponset annonse vises.

I andre tilfeller vil en bruker som er interessert i biler motta et nyhetsbrev på e-post om lanseringen, kanskje til og med en invitasjon til et arrangement. De vil se en videoannonse mens de ser på deres favorittvideoer på Youtube eller mens de spiller et bilspill på mobilen.

Multikanalsmarkedsføring skaper mange berøringspunkter for brukeren under kjøperens reise. Disse berøringspunktene er koblet mellom hverandre. F.eks. er det en hashtag på plakaten ved veien. Brukeren søker etter hashtaggen på Twitter. De leser alt om lanseringen av bilen på merkets Twitter-konto. Derfra navigerer de til nettstedet der de lærer enda mer.

Etter det er det opp til brukerne selv hvordan de skal gå frem, gjennom ønsket kanal.

Flerkanals markedsføring handler om valg

Hovedideen bak flerkanals markedsføring er valgbegrepet. Brukere kan få kontakt med merkevaren gjennom hvilken kanal de foretrekker og er komfortable med. De kan komme i kontakt med merkevaren via deres hjemmeside på en stasjonær datamaskin fordi de jobber hjemmefra. Eller kanskje foretrekker de å ringe på telefonen mens de er bakerst i en buss. Andre kan være mer tilbøyelige og besøke et fysisk sted.

Med flerkanals markedsføring får brukerne mange muligheter til å samhandle med et merke på sine egne premisser. Dermed gir merkevaren en solid tilstedeværelse som brukerne kan stole på.

Lage innhold mellom kanaler

I noen tilfeller kan forskjellige kanaler jobbe hånd i hånd for å tilby en enhetlig innholdsstrategi. F.eks. et nettsted og en mobilapp som ligner hverandre med tanke på UX/UI design, eller en landingsside som lenker til en Youtube kanal. Å lage crossover-innhold er en essensiell taktikk for flerkanals markedsføring. Det er også det første trinnet mot omnikanal-markedsføring, som forener alle kanaler offline og online for sømløse brukeropplevelser.

Kom i gang med flerkanals markedsføring

Å komme i gang med flerkanals markedsføring starter med å kjenne merkevarens målgruppe. Hovedsakelig, hvor og hvordan de bruker innhold. Planlegg din flerkanals markedsføringsstrategi rundt din kundebase. Poenget med multikanalsmarkedsføring er ikke å tvinge brukere til å kjøpe. Det er å gi dem grunner til å kjøpe uten å være påtrengende eller overveldende.

Visualiser kampanjer med et organisasjonskart. Plasser hovedtemaet for kampanjen øverst, de forskjellige innholdsartene forgrener seg til de forskjellige kanalene, og brukeren får tilstrømningen fra alle retninger. Deretter samler du inn dataene for å vite hvilke kanaler som gir bedre resultat med hvilket innhold. Gjør A / B-testing med forskjellig innhold og kopier for å få en enda dypere ide om hva brukerne reagerer på. Analysen av dataene hjelper innholdsskapere med å lage bedre innhold i fremtiden.

Markedsføringsteamet trenger sømløs kommunikasjon og retningslinjer 

For en vellykket multikanals markedsføringsstrategi, trenger markedsføringsteamet ditt å samarbeide unisont. I noen tilfeller kan det være forskjellige team for e-post eller sosiale medier, men de trenger fortsatt å vite hva, hvordan og når de gjør. Oppgaver bør deles og tildeles med innhold og redaksjonelle kalendere for hver kanal.

Innholdsskapere trenger retningslinjer for merkevarer som forklarer ikke bare de visuelle aspektene ved merkevaren, men også merkevaren. Designere trenger retningslinjer for web-, app- og utskriftsdesign. En profilbok for merkevare er en visuell guide som setter regler ikke bare for farger og skrifter, men også mer detaljerte forklaringer på hvordan og når du skal bruke spesifikke visuelle elementer.

Velg riktige kanaler

Valget av kanaler for flerkanals markedsføring avhenger av hvert selskap og merke. Butikkmerker og SaaS-selskaper trenger forskjellige kanaler for sine strategier. På samme måte avhenger promotering på tvers av kanaler av hvor brukerne bruker innhold og hvordan de liker å handle.

Start med kanalene du allerede bruker, og jobb derfra. La markedsføringsteamet bruke disse kanalene som en base for deretter å analysere om de virkelig fungerer for ditt merke eller om du trenger å implementere andre.

Fremtiden for flerkanals markedsføring

Multikanals markedsføringstaktikk kan være vellykket for mange selskaper hvis det gjøres riktig. Videre kan kryssing av innhold lokke brukere til å bli lojale kunder. Men hva kan et merke gjøre når de mestrer flerkanals markedsføring?

Det er her omnikanal-markedsføring kommer inn. Omnikanal-markedsføring er en taktikk som forbinder alle kanalene i en flerkanals markedsføringsstrategi, og gjør grensen mellom offline og online markedsføring sømløs.

Overgangen fra multikanal til omnikanal markedsføring oppnås bedre med dataene som er samlet inn fra tidligere kampanjer. Bruk dataene til å implementere personlig tilpasset innhold gjennom alle kanaler som merkevaren jobber med.

Omnikanal-markedsføring konsentrerer seg om brukeropplevelsen og trenger først en god flerkanals markedsføringsbase.

Du kan lese mer om omnikanal ved å klikke her.

Konklusjon

Som du kan se, er flerkanals markedsføring et kraftig verktøy for selskaper av alle størrelser. Med små eller storskala kampanjer på tvers av kanaler, kan flerkanals markedsføring og promotering hjelpe med å øke salget.

Valget om overgang til omnikanals markedsføring vil avhenge av stilen til selskapet og produktene eller tjenestene som tilbys.

I denne artikkelen så vi på hvordan komme i gang med flerkanals markedsføring. Vi håper det hjelper deg med fremtidige markedsføringskampanjer for din bedrift og merkevare.

Meta IT jobber mot å være en totalleverandør for sine kunder når det kommer til digitalt innhold og strategi. Markedsføring er et av våre viktigste tjenester, der vi prøver å skape en rød tråd gjennom alle elementer, kanaler og stiler for en bedrift, prosjekt eller merkevare.

La oss starte noe nytt
Si hei!

FUS - CAMPUS SOGNDAL

- Nettverk av gründerbedrifter og etablert næringsliv

Vi har kontor i vakre Sogndal i Sogn og Fjordane, og leverer våre tjenester over hele Norge.

Meta IT prosjekterer og leverer tjenester innen utvikling av digitale løsninger, grafisk design, profilering og markedsføring til privatmarkedet, små og mellomstore bedrifter. Vi har tilgang til rimelige og kompetente underleverandører innen webutvikling, apputvikling, animasjon, VR, AR og digital spillutvikling.

Meta IT tilbyr HR Portal for små og mellomstore bedrifter. Portalen er bygd i samarbeid med Sagene Data AS. Det er et webbasert system som håndterer føring av fravær, medarbeidersamtaler, teamledersamtaler, egenmeldinger og søknader om permisjon.

SiteLock